Rug yin yoga en rug yang yoga

Al enige jaren geven we yin lessen voor de rug. In dit online tijdperk hebben we daar een yang les voor de rug aan toegevoegd op donderdagavond van 19.25-20.10. De les is toegankelijk voor iedereen, gebaseerd op pilates. Er worden altijd genoeg alternatieven gegeven zodat je uitgenodigd of uitgedaagd wordt je rug op een iets actievere manier "aan te pakken". Het blijft yoga, dus de aandacht, focus, adem en zachte benadering blijven belangrijk. Het gaat om jouw rug en niet om de prestatie van de yoga-oefeningen. 

Wil je liever eens 1 op 1 aandacht voor je rug? Dat kan ook online.. Neem contact op om hierover iets af te spreken. Wij vinden het heel fijn om samen met jou uit te vinden wat er wel mogelijk is, wat verschil gaat maken zodat je met meer ontspanning dat kunt doen wat je moet doen (ook als dat dagen zitten achter je laptop is!!).


Elke week op maandagochtend en woensdagochtend is er een rug yin yogales (tijdens de lockdown alleen op maandagochtend). Een les geschikt voor iedereen die (wel eens) last heeft van (onder-)rug, nek of schouders. De lessen zijn afwisselend. Er zal ook wat meer beweging zijn dan in een reguliere yin yogales omdat een pijnlijke rug ook opknapt van beweging.

De rust, intentie en ontspanning zijn zeker ook in deze yin yogales aanwezig. Met deze lessen zal je rug sterker worden, flexibeler, zal de doorbloeding verbeteren en zal de pijn hoogst waarschijnlijk ook afnemen. Wil je tevoren overleg of deze les wel geschikt is voor jou? Mail of bel gerust. 

Je kunt deze lessen volgen als je last hebt van je rug, schouders en/of nek. Als je stijf bent in je rug zal de pijn zeker niet afnemen, de doorbloeding verslechtert en de stijfheid zal in het algemeen alleen maar toenemen. Daarom is yoga zo geschikt: je kijkt naar waar wel beweging mogelijk is.

In deze groepslessen komen tal van yogahoudingen en -bewegingen voorbij die je rug "losser" zullen maken, er komt meer beweging. Je krijgt wellicht ook inspiratie zodat je oefeningen thuis kunt doen. Met een paar minuutjes per dag aandacht voor de rug kun je al een groot verschil maken. In de les gebruiken we yogaprops als dekens, kussens, acupressuurkussens, blokken of strips. Uiteraard niet altijd alles.

De intentie is altijd dat je goed luistert naar de mogelijkheden en grenzen van jouw eigen lichaam. Niks hoeft, alles mag. Kijken naar wat wel lukt is belangrijker dan "blijven hangen" in wat (nog) niet kan. 

Uiteraard mag je altijd één of twee proeflessen doen om te bepalen of deze lessen voor jou wat kunnen doen. Klinkt dit leuk maar kun je nooit op maandagochtend. In elke yin yogales is er wel aandacht voor de rug, schouders en nek. Dus kijk gerust verder op ons rooster. Daarnaast is het altijd ook mogelijk één of meer privélessen te boeken. Mail of bel gerust voor het maken van een afspraak.