Yin yoga bij fysieke klachten

Misschien mankeer je iets, of heb je echt last van iets en lijkt het alsof die mooie praatjes over yin yoga voor jou niet gelden. Lees eens hieronder of dat een misvatting is of niet.

Hypermobiel: Ben je hypermobiel en twijfel je of yin yoga wel zo'n goed idee is? Begrijpelijk, maar juist goed om in deze yogavorm te zoeken waar je grenzen zijn. Want ook hypermobiele mensen hebben fysieke en mentale grenzen. Vaak zijn die onduidelijk door de (extreme) ruimte in de gewrichten. Met yin heb je alle tijd om op onderzoek te gaan naar die fysieke, en vooral ook mentale grenzen. Bovendien maak je met yin yoga je bindweefsel juist sterker en dat is precies wat hypermobiele mensen nodig hebben.

Yin yoga en frozen shoulder: Als je er van uit gaat dat je lichaam voor het overgrote deel uit water bestaat, leer je dat bij een frozen shoulder dit water als het ware stilstaat, bevroren is, als ijs. Met yin yoga, en het drinken van voldoende water, maak je bevroren water weer vloeibaar. Een frozen shoulder zal na regelmatig yin beoefenen (zonder over je grens heen te gaan) verminderen en misschien wel helemaal weg gaan. Daar waar geen beweging meer mogelijk was, zal beweging komen. Met geduld, herhaling, aandacht en de juiste adem. Het liefst wil je elke dag één houding herhalen. Het zal echt helpen van dit pijnlijke ongemak af te komen. 

Yin yoga en rugpijn: eigenlijk is het verhaal hetzelfde als hierboven. Pijn heeft vaak als resultaat dat beweging tegengehouden wordt, vermeden wordt en er dus bevriezing/ verstijving plaatsvindt. Met yin yoga wordt de rug langzaam weer beweeglijker. En opnieuw zijn geduld, aandacht en regelmatige beoefening de sleutelwoorden. Je kunt overigens ook elke woensdagochtend een yogales speciaal ter versterking van de rug volgen.

Yin yoga en botontkalking: Botontkalking ontstaat door "uitdroging". Een ouder lichaam is droger dan een jonger lichaam. Met yin yoga maak je je lichaam "sappiger". Je lichaam maakt hyaluronzuur aan wanneer je bindweefsel strekt, een stofje dat ervoor zorgt dat je meer vocht opneemt en je weefsel jonger blijft, je gewrichten flexibeler en je minder snel uitdroogt.  Bovendien belast je met yin yoga je botten/gewrichten op een zachte manier. Die druk op je botten is juist goed om botontkalking tegen te gaan. Alle reden dus om al jong yin yoga toe te voegen aan je yogapractice. Van yin yoga word je jonger in plaats van elke dag een beetje ouder.

Yin yoga en blessures: Het is altijd goed om rekening te houden met je grenzen, daar niet overheen te gaan, je niet te spiegelen aan de anderen in een les. Omdat yinhoudingen lang duren, je de tijd neemt er in te gaan, heb je alle tijd te voelen wat er gebeurt in je lichaam, de kennis over je fysieke ik ga je vergroten. Daar kun je dan weer bij andere sporten of in je dagelijks leven rekening mee houden. Veel blessures zullen na regelmatige yinyoga vanzelf overgaan mits je goed luistert, de stilte opzoekt, toestaat dat je smelt in een houding. 

Yin en fybromyalgie: fybromyalgie wordt ook wel weke delen reuma genoemd en is een chronisch pijnsyndroom bestaande uit algemene spierpijn en spierstijfheid gepaard gaande met (soms extreme) vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijnen, angsten, depressies, allergieën, concentratie- en geheugenstoornissen, temperatuurverhogingen en darmklachten. Deze aandoening komt met name voor bij vrouwen in de leeftijdscategorie van 20 tot 60 jaar. Fibromyalgie wordt tegenwoordig vaker geclassificeerd als een vorm van het disfunctioneren van neurotransmitters. Bij mensen met fibromyalgie blijkt er een verminderde productie van sommige neurotransmitters en andere chemische stoffen aanwezig te zijn die niet alleen de gemoedstoestand en het slaappatroon beïnvloeden, maar ook de manier waarop pijn wordt beheerst en de functioneringswijze van het immuunsysteem. De bindweefsels van de fibromyalgiepatiënt worden stijf en gespannen, wat wordt veroorzaakt door een veranderde vorm van het water in het bindweefsel. Yin yoga heeft een positieve invloed op Fibromyalgie, het is een effectieve yogavorm voor het (terug) krijgen van soepel en ontspannen bindweefsel omdat je juist dit bindweefsel in de lang aan te houden "stille" houdingen rekt. Door het oprekken van je bindweefsel wordt de stof hyaluronzuur aangemaakt. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat het bindweefsel meer water aan zich bindt waardoor de soepelheid tussen de gewrichten en botten wordt vergroot. Hierdoor zal de aan- en afvoer van vloeistoffen binnen het bindweefsel positief worden beïnvloed. Met Yin Yoga bereik je vooral het bindweefsel. Hierdoor wordt enerzijds het stresshormoon cortisol gereduceerd (ontgiften van de organen) en anderzijds de neurotransmitter dopamine, een lichaamseigen stof gestimuleerd. Dopamine is volgens velen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de zogenaamde ‘Runners High’, een euforisch gevoel van blijdschap en beloning dat veel lange afstandslopers ervaren, en wordt daarom in de volksmond ook wel eens het gelukshormoon of geluksstofje genoemd. Met het regelmatig beoefenen van YinYoga maak je serotonine en dopamine aan.- Serotonine is het stofje dat invloed heeft op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.- Dopamine is het stofje dat een grote rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn. Het lichaam zet serotonine om in melatonine. Het is daarom belangrijk dat voldoende serotonine beschikbaar is. Serotonine reguleert eveneens het vrijkomen van melatonine uit de epifyse. Dus voor een goede slaap is de aanwezigheid van voldoende serotonine ook cruciaal. Fibromyalgiepatiënten zijn niet in staat om in het diepe slaap stadium (delta-slaap) te geraken, waarin het lichaam veel chemische stoffen voor de heropbouw aanmaakt waardoor weefsels worden hersteld en de groei van deze weefsels wordt bevorderd. Groeihormoon, een van de meest overvloedige chemische stoffen voor de heropbouw, komt tijdens de delta slaap vrij en herstelt en bevordert de groeiweefsels. Omdat fibromyalgiepatiënten de delta-slaap nooit ervaren, hebben zij ook een laag groeihormoon gehalte. Dit resulteert in een onvermogen van het lichaam om zichzelf te herstellen. 

Conclusie, Het regelmatig beoefenen van Yin yoga houdingen stimuleert het produceren van de neurotransmitters die fibromyalgiepatiënt zelf niet voldoende aanmaakt. Door langdurige rek op het bindweefsel tijdens een Yin houding wordt het zelf herstellend vermogen van het lichaam gestimuleerd. YinYoga kan je helpen de klachten te verminderen. Op een rustige manier ruimte geven aan het lichaam en de geest, zorgt voor een goed herstel.