Yin yoga, de effecten

Met yin yoga ga je uit van het zelfhelend vermogen van elk lichaam. Als je zorgt dat de voorwaarden optimaal zijn (voldoende beweging van je hele lichaam, voeding, voldoende slaap, genoeg schoon water drinken, regelmatige frisse schone lucht) is je lichaam tot veel in staat, met geduld, echte stilte en echt luisteren, tijd en voldoende aandacht. 

Estella van Yoga Me in de cobra-houding - Yin yoga

Tijdens yin yoga beoefen je veelal zittende en liggende houdingen die je een aantal minuten aanhoudt. Met yin stretch je je bindweefsel én je oefent in geduld en acceptatie. Je laat zoveel mogelijk al je spierkracht los, sluit je ogen, focust naar binnen en voelt wat er gebeurt. Je zult merken dat de houdingen statisch lijken maar dat in werkelijkheid niet zijn. Er verandert voortdurend iets, als je maar voelt.  Je geeft je letterlijk over aan de aangeboden houdingen en zoekt een soort smeltpunt. Om het echt te snappen, nodig ik je uit een keer een les te komen ervaren. 

Het is altijd belangrijk blessures in knie, heup of schouders te melden, evenals andere zaken waar je rekening mee moet houden. We kunnen dan samen zoeken naar een variant van de aangeboden yin pose. Iedereen zal een zelfde houding op een eigen wijze “vormgeven” en ervaren.

Yin yoga is een koude vorm van yoga in tegenstelling tot de warme op spierkracht gebaseerde yang yoga. Yin yoga is statisch en vrijwel zonder flow. Doordat je de spieren (bijna) niet gebruikt, stimuleer je het veel tragere en stuggere bindweefsel, waardoor je op den duur steeds soepeler en beweeglijker wordt. Bindweefsel stretchen betekent een betere energiestroom en een betere "waterhuishouding" in je eigen lichaam. Je lichaam maakt hyaluronzuur aan wanneer je bindweefsel strekt, een stofje dat ervoor zorgt dat je meer en makkelijker vocht opneemt waardoor je weefsel jonger blijft, je gewrichten flexibeler en je minder snel uitdroogt.