Yin yoga

Yoga Me is de yinste studio van het Gooi met vrijwel elke dag een yin yogales, regelmatig yin yoga workshops, en yin yoga privéles of bedrijfs-yin-yoga mogelijkheden. Omdat wij weten en zelf ervaren dat yin yoga een oplossing kan zijn. Misschien ook wel voor jou. Lees deze pagina, de reviews van anderen, en kom gerust een keer een proefles doen.


"yin is een les alleen voor mijzelf. Met mijn ogen dicht, zoeken naar zachtheid, luisteren naar een fijne stem, heerlijke muziek, die me door de les leidt. De tijd vliegt voorbij. En na die 5 kwartier (of soms langer) voel ik ruimte, een soort lichtheid die nog uren blijft hangen. En, ook belangrijk, mijn stijve rug voelt na elke les een beetje soepeler. Een aanrader voor iedereen, al is het maar omdat je leert dat je jezelf de tijd mag of eigenlijk moet gunnen"

"net mijn eerste paar yin yogalessen gevolgd. Het is al lang geleden dat ik zoveel ontspanning gevoeld heb. Wow, proeft in elk geval naar meer"

"nog maar een paar yin yogalessen gevolgd, in de avond want overdag heb ik het druk. Ik heb telkens enorm geslapen, diep, en dat was lang geleden. Heerlijk dus, en verrassend ook"


Yin yoga is in "begeleid discomfort" ruimte maken in gewrichten en bindweefsel, met je ogen gesloten, meditatief en ieder op een eigen manier. Alle tijd, onthaastend, altijd een oefening in geduld. Yin als tegenhanger voor het yange leven wat we allemaal hebben. Er moet veel, er is veel, je leeft vaak veel rollen tegelijk, een vol hoofd maak je met yin yoga een beetje leger of overzichtelijker. Je slaapt heerlijk na een yin yogales in de avond, je hebt weer energie na een ochtend yin yogales. Yin is uitermate geschikt voor iedereen, alle leeftijden, formaten, condities. Lees verder onder andere de reacties van anderen

Yin yoga, acht redenen waarom yin yoga voor jou ook een must is

  • door het ontspannen van je spieren, rek je het bindweefsel. Dat weefsel wat van jouw lichaam 1 geheel maakt, wat opslaat wat je zoal meemaakt in een dag. De ene dag zal yin yoga makkelijker zijn, de andere dag voel je meer weerstand. Je leert luisteren naar je eigen lichaam.
  • een ochtend yin yogales geeft je de juiste focus en verbinding met jezelf, waar je een hele dag profijt van kunt hebben. Zeker als je die dag iets spannends moet doen is een ochtend yin yogales overheerlijk en efficiënt.  
  • Niks lekkerder dan even helemaal niks moeten, alleen zijn. Dat is echt heerlijk. En voor velen van ons iets wat we (weer) moeten leren. Als kind kon je uren met 1 ding bezig zijn, tijd speelde geen rol. Als volwassene zijn we dat "tijdloze" vaak kwijt geraakt. Yin yoga leert je dat weer: geen haast hebben, geduldig wachten op je volgende uitadem. Klinkt easy en lijkt op zich heel saai, maar kom het maar eens doen! Het blijkt een hele uitdaging en een nuttige eigenschap om (weer) aan te leren.
  • Yin yoga is een meditatieve vorm van yoga. Meditatie heeft zijn kracht wel bewezen. Mensen die mediteren voelen zich vaak meer in balans, zijn meer in contact met zichzelf, herkennen makkelijker hun eigen grenzen etc. Yin yoga is daarom alleen al een fijne yogavorm. Door behoorlijk te rekken geef je je hoofd iets te doen, iets om aandacht naar toe te brengen, dit werkt kalmerend voor je (drukke) hoofd, je hele systeem. Bovendien ligt de focus op een ruime langzame adem. Ook dit werkt heel meditatief. 
  • Let it go, oftewel loslaten. Hoe dan en wat dan? Dat kun je alleen maar zelf invullen. Al yinnend zal er van alles voorbij komen in je hoofd, zul je inzichten krijgen, verwerk je dingen, misschien besluit je al dan niet bewust iets compleet anders te gaan doen, laat je het oude los. Wie weet. Al yinnend neem je toch een beetje afstand van je dagelijkse doen en dat kan enorm verhelderend zijn. 
  • Yin yoga is het ultieme voor je zelf zorgen. Voor 4 of 5 kwartier per keer en soms langer even je eigen middelpunt zijn. Dat is vaak niet iets wat je leert te doen. Dit heeft niks met egoïsme te maken. Maar alles met: "vanuit een gezond en in balans zijnd zelf kun je er ook optimaal zijn voor een ander." Er is dus niks mis met een paar yin yogalessen per week. Waarschijnlijk ben je daarna minder prikkelbaar voor je omgeving. Ze zullen het waarderen. Heb je een druk leven, werk/gezin/familie/sociaal en misschien nog meer... zorg dat het niet uit de hand loopt en gun jezelf de tijd.
  • Na een yin yogales in de avond slaap je heerlijk. Je hoofd is al leeg. Je fysieke lichaam is al heerlijk ontspannen. Yin yoga in de avond is dus een perfecte investering in je zelf als je wat moeite hebt met in- of doorslapen. 
  • Yin yoga is een fijne yogavorm voor iedereen van elke leeftijd en met elke conditie. Je doet het namelijk altijd goed. Een yin yogahouding past zich aan aan jouw lichaam. Bij yin yoga past geen presteren, er zijn geen enorme ambities. Hoe dan? Dat laten we je graag voelen op de yin yogamat. 

Als je in ons rooster kijkt staan daar verschillende yin yogalessen. Bij sommigen staat alleen yin yoga en bij anderen staat iets extra, als rugyinyoga, basicyin yoga, yin yoga 50+, yin en nidra, yin yoga voor sporters. Hieronder vind je wat uitleg. We kunnen pagina's vol schrijven over yin yoga maar vinden eigenlijk dat je maar gewoon moet komen ervaren. En als je dan een stuk of wat yin yogalessen gevolgd hebt begrijp je misschien waarom wij en veel van onze klanten yin yoga zo heerlijk vinden. 


Yin yoga en yoga nidra op vrijdagavond 4 oktober:

van 19.30-21.30 uur.

Voor iedereen die behoefte en zin heeft en in deze drukke tijd een moment/hele avond voor zichzelf nodig heeft. Ook als je niet yogaat bij Yoga Me ben je welkom. En als je deze avond cadeau wilt geven aan iemand kan dat natuurlijk. 

Kosten: €20,- 

Aanmelden en betalen voor 2 oktober: mail estella@yoga-me.nl en maak de bijdrage over ovv 4 oktober en je naam, dan reserveren we je mat.

Minimaal 7 maximaal 15 aanmeldingen (niet via fitmanager)

Yin yoga in combinatie met yoga nidra is 200% ontspanning. Na een korte meditatie komen er een paar lekkere yin yogahoudingen voorbij. Niks heel ingewikkelds maar wel precies die houdingen die je nodig hebt om de drukte van je af te laten glijden, je hart te openen en je open te stellen voor een fijne yoga nidra. Yoga Nidra is de yoga van de slaap, te vergelijken met een geleide meditatie. Je wordt meegenomen door een verhaal op zo'n manier dat je lichaam volledig kan ontspannen en je hoofd naderhand rustig, kalm en opgeruimd aan voelt. Een aanrader voor iedereen die wel eens overprikkeld is, het druk heeft, zich gehaast voelt, (eigenlijk) te veel balletjes tegelijk omhoog moet houden. Geheid dat je die nacht ongelofelijk goed slaapt.



Yin yoga voor 50+ is feitelijk een yin yogales als alle anderen. Maar wetend dat het bindweefsel in een minder jong wordend lichaam snel minder soepel wordt, is yin yoga uitermate geschikt voor deze leeftijd. 50 is een magische leeftijd. Voor velen een leeftijd waarin je volop in het leven staat, er veel te doen is en er nog veel meer van je gevraagd wordt, terwijl er tegelijk hormonaal (en dus fysiek en mentaal) enorm veel veranderd. Bindweefsel versoepel je door echt genoeg water te drinken en te yinnen. Met yin "raak" je je bindweefsel, versterk en versoepel je je gewrichten en werk je dus aan de verjonging van je ouder wordende lichaam. Hoe fijn is dat? Kom jij meedoen? Een proefles kan altijd.


Yin yoga voor sporters 

"Ik weet het, dit is yin yoga zoals alle yin yoga. Maar ik vind het zo fijn dat ik weet dat er om me heen ook allemaal sporters liggen. Dat maakt het voor mij een veilige yin yogales, ik kan zijn die ik ben en voel me begrepen."

Deze lessen vinden plaats op elke woensdagavond en worden gegeven door sportster en yinyogadocente Marieke van Dijk. 

Intensief sporten vraagt veel van je lichaam. Of je nou traint in de sportschool (crossfit, fitness), fietst, mountainbiket, schaatst, of traint voor duurloopjes of hele of halve marathons. Telkens daag je je zelf fysiek en mentaal uit. Dit heeft vaak spiergroei, krachtstoename en meer zelfvertrouwen als gevolg. Toch kan (top)sport of intensieve sport ook leiden tot uitputting en blessures. Door yin yoga toe te voegen aan je (heel) yange sporttrainingen onderhoud je je lichaam op een gezonde manier, en dan met name die delen die gevoelig zijn voor spanning en slijtage (gewrichten en spieren in bijvoorbeeld nek en rug). Tijdens yin yoga geef je je lichaam de tijd om diep te herstellen, fysiek, mentaal en op ademniveau. Je oefent bovendien in geduld, traint je "aandachts-spier" (focus en concentratie) en vergroot de flexibiliteit van je lichaam (range of motion van je gewrichten). Onze docent Marieke van Dijk is zelf een intensieve sportster (marathons, fietsen en zwemmen) en ondervindt al jaren de toegevoegde waarde van wekelijkse yin yogalessen. 


Rug-yin yoga

Vanaf 23 september 2019 aanstaande is er elke maandagochtend (10.30) een rug yin yogales. Een les geschikt voor iedereen die (wel eens) last heeft van (onder-)rug, nek of schouders. De lessen zijn afwisselend. Er zal ook wat meer beweging zijn dan in een reguliere yin yogales omdat een pijnlijke rug ook opknapt van beweging. De rust, intentie en ontspanning zijn zeker ook in deze yin yogales aanwezig. Met deze lessen zal je rug sterker worden, flexibeler, zal de doorbloeding verbeteren en zal de pijn afnemen. Wil je tevoren overleg of deze les wel geschikt is voor jou? Mail of bel gerust. 


Yin yoga volgens een aantal klanten:

"we are not human doings, we are human beings" (dit is yin, citaat van Luc Acke tijdens een prachtige workshop in Utrecht op zondag 6 maart 2016)

"van yin yoga word ik een vriendelijkere versie van mijzelf" (dank je wel Marieke voor deze mooie quote)

"door het doen van yin yoga krijg ik meer helderheid in mijn hoofd en slaap ik fantastisch diep" (veel gehoorde opmerking van yinyogi's)

"door het regelmatig volgen van een yin yogales, hoef ik nooit meer naar een osteopaat. Terwijl ik daar vroeger zo'n 6 x per jaar heen moest om te kunnen blijven functioneren" (veel gehoorde positieve opmerking over yin yoga!!)

"yin yoga om mijn hoofd te legen en mijn lichaam te ontstressen. Yin yoga geeft ruimte voor vernieuwing"

"door yin yoga heb ik weer leren ontspannen en voel ik me ontzettend veel sterker in mijn eigen lichaam en steviger staan in de pittige wereld waarin ik leef."

"ik kwam naar yin om mijn bindweefsel minder stram en pijnlijk te maken en te werken aan de gezondheid van mijn hart. Op beiden lijk ik voorzichtig resultaat te boeken. Ik ben er blij mee"