Yin yoga in groepsles, als privéles of als bedrijfsyoga

"we are not human doings, we are human beings" (dit is yin, citaat van Luc Acke tijdens een prachtige workshop in Utrecht op zondag 6 maart 2016)

"van yin yoga word ik een vriendelijkere versie van mijzelf" (dank je wel Marieke voor deze mooie quote)

"door het doen van yin yoga krijg ik meer helderheid in mijn hoofd en slaap ik fantastisch diep" (veel gehoorde opmerking van yinyogi's)

"door het regelmatig volgen van een yin yogales, hoef ik nooit meer naar een osteopaat. Terwijl ik daar vroeger zo'n 6 x per jaar heen moest om te kunnen blijven functioneren" (veel gehoorde positieve review over yin yoga!!)

Yin Yoga Estella 1

Bij Yoga Me zijn we al een aantal jaren fan van yin yoga. Niet omdat we niet van actie, kracht en balans houden. Integendeel. Wij hebben gemerkt, en horen van klanten terug, dat yin yoga altijd iets toevoegt. Voor de een om eens heerlijk en diep te slapen, voor de ander om weer opgeladen te zijn voor de rest van de dag/week, voor weer een ander om persoonlijke, soms zeer pittige, sportprestaties te verbeteren. Lees hieronder wat wij je over yin yoga kunnen vertellen.

We bieden yin yoga aan als groepsles op 5 momenten in de week, als privéles (op afspraak) of als bedrijfsyoga (op afspraak).

Je kunt altijd aansluiten voor een proefles behalve bij de yin yogales van maandagavond 20.45 uur.

Vanaf het najaar 2016 is er af en toe een YinTENZ zondagochtend voor extra veel yin, extra veel tijd voor jezelf, om eens helemaal bij en tot jezelf te komen. Zie voor de aankomende datum het rooster voor workshops.

Vanaf begin februari 2017 is er een een wekelijkse yin yang yogales. Een les met de voordelen van yin én de voordelen van yang. 

 

Yin yoga, de effecten 

Voordelen van yin yoga

Yin? Maar ik heb last van.........

Yin yoga voor sporters

XL Yin Yoga Zondagochtend

Yin yoga recensies

Yin yoga privé, in combinatie met yin medicine

Yin yoga bij bedrijven

 

Yin yoga, de effecten

Met yin yoga ga je uit van het zelfhelend vermogen van elk lichaam. Als je zorgt dat de voorwaarden optimaal zijn (voeding, voldoende slaap, genoeg schoon water drinken, regelmatige frisse schone lucht, beweging) is je lichaam tot veel in staat, met geduld, echte stilte en echt luisteren, tijd en voldoende aandacht. 

Tijdens yin yoga beoefen je veelal zittende en liggende oefeningen die je een aantal minuten aanhoudt. Met yin stretch je je bindweefsel én je oefent in geduld en acceptatie. Je laat zoveel mogelijk al je spierkracht los, sluit je ogen, focust naar binnen en voelt wat er gebeurt. Je zult merken dat de houdingen statisch lijken maar dat in werkelijkheid niet zijn. Er verandert voortdurend iets, als je maar voelt.  Je geeft je letterlijk over aan de aangeboden houdingen en zoekt een soort smeltpunt. Om het echt te snappen, nodig ik je uit een keer een les te komen ervaren. 

Lees meer ...

 

Voordelen van yin yoga:

Je komt volledig tot rust

Je wordt al vrij snel soepeler in je gewrichten en spieren

Je lichaam wordt belastbaarder door toenemende souplesse

Na een avond-yinles slaap je heerlijk

Je oefent in geduld en acceptatie

Je leert je eigen lichaam en je grenzen goed kennen

 

Yin yoga bij fysieke klachten

Een aantal redenen om vooral wel aan yin yoga te doen staan onder lees meer beschreven (hypermobiliteit, frozen shoulder, rugpijn, botontkalking, blessures, fybromyalgie)

Scrol door onderstaande en lees meer over wat op jou van toepassing is

Ben je hypermobiel en twijfel je of yin yoga wel zo'n goed idee is? Begrijpelijk, maar juist goed om in deze yogavorm te zoeken waar je grenzen zijn. Want ook hypermobiele mensen hebben fysieke en mentale grenzen. Vaak zijn die onduidelijk door de (extreme) ruimte in de gewrichten. Met yin heb je alle tijd om op onderzoek te gaan naar die fysieke, en vooral ook mentale grenzen. 

lees meer ...

 

Yin yoga voor sporters

Ben je topsporter of fanatiek duursporter: yin yoga voegt echt iets toe. Yin yoga houd je energetisch in balans. Je sportbeoefening is heel yang, met yin yoga heb je alle tijd om alle onderdelen van je lichaam goed te voelen en langzaam meer rek te brengen. Juist de rek van je bindweefsel maakt je lichaam "sappiger". Dit heeft al vrij snel, mits je regelmatig oefent, een positief effect op je flexibiliteit, je zult je na je sport minder stijf en stram voelen, spierpijnen worden snel minder en je herstelt sneller van blessures.

Lees meer ...

 

yin yoga 2Yin yoga recensies

E.: "door yin yoga is mijn rug zo soepel geworden dat ik zelden nog naar de osteopaat hoef. Daar was ik vroeger vaste klant. Wat een opluchting."

M: "met yin yoga is mijn lichaam in staat zichzelf als het ware te onderhouden. Ik kwam als gevolg van een ongeluk noodgedwongen 6 a 7 keer per jaar bij de osteopaat. Daar kom ik nu nooit meer."

M.: "Wat yin yoga mij brengt: yin-yoga is een heel mooie aanvulling op hardlopen wat ik 2x per week doe; met hardlopen verkort ik mijn spieren (ham strings b.v). In de yin-yoga verleng ik mijn spieren juist weer, waardoor ik minder snel blessures oploop en zodoende langer fit blijf. Verder voelt de yin-yoga les lekker en ga ik altijd voldaan naar huis na de les.”

E.: "Het geeft me ruimte en soepelheid in mijn lichaam. Het geeft me rust en soepelheid in mijn hoofd. Het is een fijne aanvulling op de andere vormen van yoga en sport die ik beoefen".

C.: "Zoals Yin en Yang elkaar onlosmakelijk completeren, vind ik mijn passie voor roeien onlosmakelijk verbonden met yinyoga. Het hele jaar door in de buitenlucht op het water in de boot geniet ik van de beweging, de balans, het geluid van de riemen door het water, de natuur, de ploegmaatjes, het schaven aan de techniek en de conditie op peil houden. Dan ben ik voornamelijk bezig met spierkracht.  Daarnaast is roeien voor mij vaak ook een vorm van mediteren wanneer mijn bootje in een flow door het water glijdt of wanneer we met de ploeg de ultieme gelijkheid beleven. Ik merk echter dat door het roeien en veel fietsen bepaalde spieren korter worden. We zijn bij Yinyoga telkens een aantal minuten in dezelfde houding in het ritme van de adem bezig met het zacht maken van het bindweefsel. We geven ons over aan de ontspanning van de spieren. Daardoor ontstaat er ruimte in de aanhechting van de spieren waardoor ik een grotere soepelheid in mijn lijf ervaar en beter kan bewegen. Tijdens de yinyoga les duik ik in mijzelf, vergeet alles wat mij overdag bezig houdt, en yin is dus voor mij ook een vorm van meditatie. De spierkracht in de sport en de ontspanning van spieren en bindweefsel bij de yinyoga vullen elkaar dus aan. Dan is het kringetje weer rond. Tegelijkertijd de overlapping van het genieten en het ZIJN".

M.: "Toen ik begon met yoga deed ik yin en yang yoga door elkaar een achter elkaar. Alles vond ik heerlijk als ik maar met mijn lichaam bezig was...Naarmate ik steeds meer ging sporten (bootcamp & hardlopen) kwam er ook steeds meer focus en behoefte om alles goed met elkaar te laten combineren en qua tijd te stroomlijnen. Ik ben me ook steeds meer gaan verdiepen in de dingen die ik deed. Ik loop (en eet) nu bewuster en met een bepaalde regelmaat en ook de yoga ben ik meer gaan toespitsen op de yin yoga omdat ik al zoveel yang in mijn leven had. Dat sporten en yin yoga een super goede combinatie is wist ik wel in theorie maar de praktijk wijst dat ook echt uit! Het soepel  maken van je bindweefsel zodat alles wat vast kan zitten weer lekker gaat stromen, voelt als een weldaad voor je gehele gestel. Natuurlijk rek en strek je wel voor en na het sporten maar toch wordt je op den duur wat stijf en stram. Door de yin maak je alles lekker soepel en ontspannen. Het een heft het ander op! Aanspannen vraagt om stretch! Yin yoga is voor mij ook een manier om even naar binnen te kijken. Doordat je een paar minuten in een houding blijft geeft dat je de tijd eens goed te voelen wat er te voelen valt. Soms valt dat niet altijd mee omdat ik gewent ben altijd op van alles te reageren. Dus in een houding te blijven ook als het oncomfortabel is vergt focus en geduld!  Wat ik ook erg heb geleerd bij de yin lessen is dat iedereen het op zijn/ haar manier goed doet. Je hoeft je niet te meten met de ander. Je kunt je ego met je schoenen op de mat laten staan! Wat een verademing! Het leuke is dat nu heel veel dingen samen beginnen te vallen. Zowel met hardlopen als met koudetraining als met yoga draait het om je ademhaling. Die eerder genoemde focus wordt makkelijker naarmate ik me ook lekkerder in mijn vel voel zitten.... kortom : een heel fijn evenwicht tussen yin en yang". 

A.: "In de 2 jaar dat ik Yin yoga bij Yoga-Me beoefen heb ik enkele dingen ervaren: Het is na een drukke dag fijn om met je lijf bezig te zijn op een ontspannen maar toch intensieve manier. Door concentratie op de ademhaling en vooral de uitademing merk ik dat je steeds dieper in je houding komt en het stugge bindweefsel lijkt zachter te worden. Bij de andere sporten die ik beoefen, hardlopen en fietsen, voelen de spieren soepeler en heb ik minder snel last van blessures. Yin yoga brengt me dicht bij mezelf en laat me mijn lichaam ontdekken!"

M.: "De yin lessen betekenen voor mij een stukje rust en ontspanning in een hectisch leven waar vooral heel veel moet. Zodra ik op de yogamat lig probeer ik alle opgebouwde spanning van de dag los te laten en lukt dat me steeds beter. Naast ontspanning merk ik dat ik veel soepeler wordt en minder last heb van spanning in mijn nek en onderrug". 

G.: "Yin yoga brengt me rust en ontspanning. Door langer in bepaalde houdingen te blijven, voel ik op een gegeven moment de energie door me heen stromen en dat is erg prettig.  Ik word er blij van en krijg het gevoel een onderdeel van het grotere geheel te zijn. Dat relativeert en maakt dat dagelijkse hobbels onbelangrijker worden. En wie wil dat nou niet?"

M.: "Als intensieve hardloper is yin yoga een goede tegenhanger voor mij; ik blijf soepeler, met name bij hamstrings en kuiten. Daarnaast heb ik een zittend beroep en daardoor veel baat bij de schouder, nek en ruglessen. De 2,5 jaar geleden door overbelasting opgelopen ontstoken schouder/froozen shoulder wordt regelmatig nog uitgedaagd, bij deze yin yoga lessen zoek ik regelmatig nog een grens op en werk ik dus aan verbetering en preventie. Ook ben ik me bewuster van mijn houding geworden; meer rechtop en minder in elkaar, schouders laag en naar achteren, tijdens het werk maar ook wanneer ik hardloop. Estella, jouw lessen zijn gezellig en ontspannen maar toch echt hard werken. Ook geef je duidelijke instructies. Er is ruimte en acceptatie voor ieder niveau en lichaam. Zonodig geef je persoonlijke aandacht; als de ene oefening niet werkt dan is er wel weer een andere variant die wel werkt. Dat is erg prettig!"

 

Yin yoga privé, in combinatie met yin medicine

Kom je maar niet verder met jezelf, lukt het je niet van vage klachten af te komen? Ga je wel naar yoga, maar merk je weinig effect. Heb je het gevoel dat je het helemaal fout doet, dat jouw lichaam eigenlijk altijd tegenwerkt? Heb je meer begeleiding nodig dan je in een groepsles kunt krijgen? Misschien is een yin medicine privéyogales dan een heel goed idee. In 1 of meer sessies onderzoeken we samen waar je tegenaan loopt. Hoe je je yin yogapractice kunt verbeteren. Hoe het aanvoelt als je wel kunt smelten in een yin houding, en gaat ervaren hoe je je daarna voelt. In deze lessen komen een klein aantal yin houdingen aan bod, in combinatie met een massage gebaseerd op de functionele osteopathie en thaise yogamassage.

Deze lessen zijn fijn als je vage klachten hebt aan bijvoorbeeld je rug of schouders. Als je burnout klachten hebt en bijvoorbeeld om eigen specifieke redenen liever niet een yin groepsles wilt doen.

Kijk hier voor tarieven.

Lees meer ...

 

Yin yoga bij bedrijven

Bedrijfsyoga past helemaal in deze tijd. Bedrijfsyoga kan zeker helpen om ziekteverzuim tegen te gaan. Het houdt je werknemers gezond. Kijk maar eens rond op deze site, onder de recensies hierboven wat de effecten van regelmatig (yin) yoga beoefenen zijn:

Je gewrichten blijven soepeler (ook van polsen, schouders en rug)

Je focus en concentratie verbeteren

Je voelt je gezonder en  meld je minder snel ziek

De neiging én de drive om gezond te gaan leven wordt groter

Bij beoefening van andere sporten raak je minder snel geblesseerd.

Yin yoga is ons inziens uitermate geschikt als bedrijfsyoga. Na een yin les kun je zo weer in je werkkleding stappen. Je zweet niet, dus douchen is niet noodzakelijk. En na een yin les ben je, als bij een powernap, helemaal uitgerust en opgeladen. Je kunt er weer tegenaan.

Klinkt dat goed? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken. Een eenmalige proefles kan, een hele serie lessen behoort ook tot de mogelijkheden.

 

 YinTENZZZZZZ

Zondag: datum volgt

YogaMe strippenkaart of met 10 % korting bij Passepartout.

Vanaf  het najaar van 2016 dompelen we ons af en toe een half dagdeel helemaal in de yin. Dit is XL yin en XL genieten. Een echt rustmoment helemaal voor jezelf. In twee uur tijd is er ruim tijd om alle belangrijke yin gebieden aandacht te geven: de rug, de nek, de heupen, het bekken.

We starten telkens met een meditatie, daarna gaan we in ruim anderhalf uur van de ene yin houding in de andere. Uiteraard eindigen we in een lange savasana zodat je lichaam volledig tot rust kan komen en het gevoelde in zich op kan nemen. Na een kopje thee en iets lekkers ga je ontspannen en opgeladen weer naar huis.

Yin ervaring is niet nodig. Wel de behoefte om tot je zelf te komen, je voor 1 middag af te sluiten van je dagelijkse hectiek. Opgeven kan tot de donderdag voor deze speciale middag per mail. Na betaling is je mat gereserveerd. Er kunnen maximaal 16 mensen meedoen.