Actieve yoga

yogakalender

Poweryoga 

Poweryoga is een dynamischvorm van hatha yoga. Je ademhaling is je leidraad. Als je beweegt in het ritme van je adem, zul je merken dat bewegen makkelijker en soepeler gaat. Dat vergt enige oefening: waar zit je ademhaling en hoe beïnvloed je je ademhaling? In poweryoga én vinyasa yoga (de zonnegroetenles elke woensdagochtend, zie tekst hieronder) komen yogaseries aan bod als de zonnegroet, krijgerserie, balansserie, drakenserie etc. Elke les is weer anders, maar de opbouw is hetzelfde: warming up, zonnegroeten, overige asana’s en eindontspanning.

De beginnerslessen (maandagavond en donderdagavond) zijn zeker toegankelijk voor yogastarters. 

De lessen die Estella geeft op maandagavond, woensdagochtend en zaterdagochtend zijn gebaseerd op de zonnegroeten. Deze mooie serie dient als basis om van daaruit allerlei andere mooie flows te maken. Kracht, balans, adem en vertrouwen zijn de basis van de lessen van Estella.

De poweryogalessen van Carry op woensdagavond en zaterdagochtend zijn in principe "anusara based". Tijdens deze lessen wordt de kracht van de vinyasa flow verenigd met de details en zachtheid van de anusara. Hierdoor ontstaat een hele mooie mix van gevoel in beweging. De bewegingen zullen je bekend voorkomen, de intentie van de les is net anders dan een andere poweryogales.

Heb jij nog steeds moeite met de houding downward-facing dog (adho mukha svanasana) dan organiseren wij een paar keer per jaar een workshop van een uur met alle aandacht voor deze meestvoorkomende geweldige houding. Zie hier voor alle informatie. 


high impact Yoga

Poweryoga (Zonnegroeten, bewegen in meditatie)

De les op de woensdagochtend vinden wij heel bijzonder. De focus ligt op het aanleren en verfijnen van de zonnegroeten gecombineerd met andere yogahoudingen uit de poweryoga. We starten altijd met een meditatieoefening en  ademoefeningen en eindigen ook daarmee. De zonnegroet is de basis en van daaruit komen allerlei houdingen uit de poweryoga voorbij. Van balans naar kracht en souplesse.

In deze lessen is er altijd aandacht voor hoofdstand, handstand, elleboogstand voor degenen die wil. Er is een hoofdstandbankje om op een veilige manier te wennen aan het "op je kop staan". Voelt een hoofdstand voor jou niet fijn, dan zijn er voldoende alternatieven. We forceren nooit!

De lessen zijn toegankelijk voor beginners en gevorderden. Het gaat niet om de prestatie: conditie en souplesse bouw je vanzelf op als je deze lessen regelmatig volgt. Iedereen gaat in zijn/haar eigen tempo, en dat is allemaal ok. Niemand hoeft iets te doen wat onwenselijk is.

Wil je eens een echte verdieping in down dog en de zonnegroet dan is er ook een Speciale workshop alleen gericht op de downward facing dog/ adho mukha svanasana. Daarin gaat het vrijwel alleen over deze belangrijke houding Je krijgt uitgelegd hoe je pijnvrij in deze houding staat, zodat het echt fijn voelt voor je hele lichaam.  Zie hiervoor deze pagina

 

Yinyang yoga

In deze lessen kom je je eigen yin en je eigen yang tegen. Je zult merken dat meer yin je yange practice zal versterken en verdiepen en andersom ook. Yin en yang zijn geen tegengestelden maar complementair en stevig met elkaar verbonden. Je kunt niet alleen maar yin zijn (ontspannen in 1 simpel woord) of alleen maar yang (in dynamische beweging). De een zal altijd om de ander vragen. In deze lessen kun je de voordelen van beiden ervaren. Om te ervaren hoe heerlijk deze combi is, nodig ik je van harte uit. 

De les is zeer geschikt voor iedereen en ook voor:
- Yange sportievelingen die wel met hun hoofd begrijpen hoe nuttig yin is, maar fysiek toch enige weerstand tegenkomen (of juist ook mentaal). Met deze combi kun je langzaam proeven van yin en deze kant wellicht wat uitbouwen.

- Liefhebbers van yin die toch ook wel eens een flow willen ervaren maar een volledige flow/poweryogales te veel vinden.  

Deze les is het beste van twee yogastijlen, van twee kanten. Het mannelijke (het yange) en het vrouwelijke (het yinne), de kracht en controle en de zachtheid en overgave. 

Er zijn twee docenten: Ilda en Estella. De les wordt gegeven in het Engels (Ilda) en Nederlands (Estella)

 

Deze les gaat door tot en met 15 april 2017. In de rest van het voorjaar en de zomer vervalt deze les. Vanaf zaterdag 9 september gaan we weer door.

When practicing yoga, most of the times you choose: yin yoga or yang flow or power yoga.  When you combine them,  the result will be amazing. Yin and yang belong together so you have to combine them in your yoga practice. The powerfull, male, in control of the yang part and the softness and let it go of the yin part.

These lessons are very nice for everyone but also for:

- yang sportive people who understand that yin would be good for them (or for the sport). But a full yin class is probably too much. 

- yinners who sometimes like to do a flow, but not for a whole class. Yinners who want to do more yang, or who need more yang because their lives are too yin in the moment. You really get some more energy. 

Do you want to come to our yin yang class with the best of both? Ilda and Estella are the teachers. The lessons are in Dutch (Estella) and English (Ilda).

This lesson stops after the 15th of April and restarts 9th of September. 


 

Vinyasa flow yoga

Vanaf 26 maart geeft Ellen één keer per maand op zondagmiddag een flow-les van 75 minuten gericht op kracht, balans en flexibiliteit. Ruim een uur bewust bewegen op het ritme van je ademhaling waardoor je lijf sterker en soepeler voelt en je hoofd tot rust komt. Deze vinyasa flow les is vergelijkbaar met de poweryogalessen. Je kunt de les gewoon volgen met je Yoga Me strippenkaart, je passepartout of als losse les. 

Data: zondag 26 maart, 28 mei, 25 juni, 27 augustus, 24 september, 15 oktober, 19 november, 17 december, telkens van 12.30-14.00 uur. 

Over Ellen: Zo’n 3 jaar geleden, tijdens een sportblessure, is Ellen (bij Yoga Me!) met yoga begonnen, zowel met poweryoga als met yin yoga. Enthousiast geworden door de energie en de rust die ze door het beoefenen van yoga kreeg heeft ze in 2016 bij Johan Noorloos de Vinyasa Teachertraining gevolgd om zodoende veel meer over yoga te ontdekken, te leren en te ervaren. 


 

Acrobatiek yoga (volwassenen)

Deze yogavorm is een variant op poweryoga, maar dan met zijn tweeën of met meer. Je zou het ook duoyoga met acrobatiek elementen kunnen noemen.  Er is veel dynamiek en een opbouw van kracht, lenigheid en vertrouwen. Yoga zorgt voor een goede warming-up, vergroot de focus en souplesse. Vanuit de acrobatische houdingen ontstaat een dynamische samenwerking tussen twee partners. Met als gevolg allerlei elegante en krachtige houdingen. De afsluitende Thaise massage zorgt dat je ontspannen en energiek naar huis gaat. Lees meer op deze pagina.