Nuttige informatie:

Lees voor je aan een yogales, -cursus of -workshop begint altijd even de algemene voorwaarden.


Zijn er risico's als je yoga doet? 

Door het doen van yoga zul je steeds bewuster worden van de mogelijkheden en vooral ook onmogelijkheden van je eigen lichaam en je eigen ademhaling. Het is uiteraard (!) nooit de bedoeling over je grens heen te gaan. Je yogaat voor jezelf en niet voor degene die naast je staat. Bij Yoga Me vinden we het belangrijk om een veilige omgeving te creeren. De docenten zullen altijd goed op de cursisten letten, maar het blijft ten allen tijden je eigen verantwoordelijkheid wat je wel en niet doet tijdens een yogales. Geen van onze docenten is fysiotherapeut of arts. Overleg bij twijfel of (ernstige) blessures altijd vooraf met de docent en/of raadpleeg een specialist/arts/fysio.  Met het volgen van een proefles, reguliere yogales, -workshop of -cursus ga je automatisch akkoord met de algemene voorwaarden

 

Hoe betaal ik een les?

Er is geen pinapparaat. Nieuwe strippenkaarten, passepartouts of proeflessen kun je contant betalen. Neem liefst gepast geld mee en betaal voorafgaand aan de les. Heb je al een kaart, dan betaal je met die kaart. Er wordt per les afgetekend. Bewaar de (persoonsgebonden) kaart goed, vervanging is niet mogelijk. Wil je liever niet gepast betalen? Maak dan tevoren geld over voor je strippenkaart, losse les, proefles of passepartout. Zie hier voor het rekeningnummer. 

 

Op tijd komen

Een les start op het tijdstip vermeld in het rooster. Dan sluit de deur ook. De meeste yogalessen bij Yoga Me starten met een meditatie. Het is heel storend als je net je focus naar binnen hebt gebracht, je er door een ander weer uitgehaald wordt. Kom dus alsjeblieft op tijd, liefst een paar minuutjes te vroeg. Dat is voor jezelf ook het allerfijnst

 

Heb ik genoeg aan 1 yogales per week?

Ja en nee. Het ligt er helemaal aan wat jij met yoga wil bereiken. Als 1 les per week voor jou genoeg voldoening geeft, is het antwoord volmondig ja. Wil je echter bijvoorbeeld met yin yoga echt meer ruimte maken in je lichaam, echt van een blessure afkomen, je yange leven echt meer in balans krijgen, dan zijn 2 lessen wellicht beter. Heb je hier geen tijd voor, dan kun je bijvoorbeeld in een privésessie een aantal houdingen meekrijgen met alle ins en outs om regelmatig thuis te doen. Het gaat er dus om dat je je afvraagt wat je wil bereiken wanneer yoga een onderdeel van je leven gaat zijn. Kun je met 1 yogales per week yoga echt implementeren in je leven?

 

Welke kleding draag ik in een yogales?

Makkelijk zittende kleding als een joggingbroek, legging en shirt zijn prima. Zorg dat de stof niet te glad is, gewoon katoen is het beste. Het is beter als een broek niet te wijd om je benen zit. Verder beoefen je yoga altijd op blote voeten. Neem een vest en sokken mee voor tijdens de eindontspanning. De yogastudio mag je alleen met sokken of blote voeten betreden. Er is plaats om je schoenen en tas op te bergen. Er is geen echte kleedkamer, in yogakleding naar de studio komen is daarom het gemakkelijkst. Als het niet anders kan, is er wel een ruimte om je om te kleden.


Mag ik eten of drinken tijdens een yogales?

Nee. Verder is het aan te bevelen niet te kort voor een les zwaar te eten. Zou je dit wel doen dan belemmert dat de bewegingen en omdat je ook voorover buigt kan een zware maaltijd misselijkmakend zijn. Te veel drinken vooraf is om dezelfde redenen niet aan te bevelen. Drink wel goed na een yogales. Vooral na een yogales met veel twistings, heb je je lichaam “ uitgewrongen”. Dit werkt als een soort detox. Veel (water) drinken is dan aan te bevelen omdat het voorkomt dat je hoofdpijn krijgt. 

In de yogastudio gebruiken wij geen mobiele telefoon, zet deze tevoren dus uit. Eten en drinken doe je ook buiten tenzij er thee gedronken wordt na een yogales of workshop. 


Verzorging

Veel mensen zijn tijdens een yogales heel zintuigelijk. Het lijkt, en is meestal ook zo, of je beter ruikt en beter hoort. Het is fijn als we daar ook rekening meehouden. Zorg bijvoorbeeld voor schone sokken, shirt en frisse oksels. Dat is voor iedereen die in dezelfde les zit uiteindelijk heel fijn. 


Moet ik een eigen yogamatje meenemen?

Er zijn in principe voldoende matjes aanwezig bij de les. Deze matjes worden helaas niet elke week schoongemaakt. Het is daarom aan te bevelen zelf een yogamatje aan te schaffen. Dit is hygiënischer en wordt ook door veel mensen als prettiger ervaren. Via internet of bij een goed uitgeruste sportwinkel zijn yogamatjes te verkrijgen. Koop in elk geval een stevig antislip matje. Vraag ons gerust om advies. Je kunt ook een zogenaamde yogadeken / - handdoek aanschaffen. Dat is een antislip deken die je over een matje heen legt, makkelijk kunt wassen en alleen door jou gebruikt wordt. 


Wat als je een keer niet kunt komen?

Hoewel het beter is minimaal 1 keer per week, maar nog liever 2 keer, een les te volgen, kan het voorkomen dat je een week moet overslaan. Dat is geen enkel probleem. Op je persoonsgebonden strippenkaart staat hoe lang deze geldig is. Je kunt dus een les missen. Je kunt er in dat geval voor kiezen om thuis zelf wat oefeningen te doen of eens een andere les proberen. Het rooster is behoorlijk uitgebreid, misschien is het wel een uitdaging eens iets anders te doen, uit je comfort zone te stappen. Op verzoek kan ik wat tekeningen van oefeningen als de zonnegroet mee naar huis geven. Je kunt op internet ook wel filmpjes vinden die je door bepaalde oefeningen of series heen leiden.

 

Kan ik aan yoga doen als ik een blessure, of andere beperking heb?

Ja, dat kan, maar natuurlijk niet altijd. Meld je blessure of beperking in elk geval, dan kan daar rekening mee worden gehouden en kunnen eventueel aangepaste houdingen gezocht worden. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Jij voelt je lichaam het beste. Bij twijfel is het raadzaam een fysiotherapeut of huisarts te raadplegen. Een yogadocent is immers geen medicus. Voel je je veilig en ken je je lichaam enigszins, dan is een privé-yogales misschien eens een goed idee. De hele les is er aandacht voor jou en je eventuele klacht. Door deze gerichte focus kun je in latere lessen misschien nog beter met je lichaam en je eventuele beperking om gaan. Kijk onder yin yoga met welke blessures/beperkingen yoga juist aan te raden is.

 

Kan ik aan yoga doen als ik zwanger ben?

Ja, dat kan, maar niet altijd. Als je weet dat je zwanger bent, is het aan te bevelen en heel gewenst dit altijd te melden. Ook als je ergens last hebt wat je voor je zwangerschap niet had, is het heel zinvol dit tevoren te melden. Zeker tijdens de eerste maanden van een zwangerschap is het niet aan te bevelen om bijvoorbeeld diepe twistings te doen en om te springen.  Beide bewegingsvormen hebben een reinigend effect en dat wil je zeker niet in het begin van je zwangerschap. Het ligt ook aan je eigen persoonlijke conditie en yoga-ervaring of het mogelijk is aan yoga te doen. Soms is het beter (tijdelijk) over te stappen naar Zwangerschapsyoga. Yoga Me werkt samen met een gespecialiseerde yogadocent. Ook in geval van zwangerschap ben je altijd zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Overleg bij twijfel met een verloskundige of arts.


Kan ik aan yoga doen als ik net bevallen ben?

Het is altijd raadzaam je rust te nemen en te wachten met yoga of een andere sport tot je hersteld bent. Dat geldt als je een keizersnee gehad hebt, maar ook als je op de natuurlijke manier bevallen bent. Je buikspieren moeten weer "sluiten" en je lichaam moet weer op krachten komen. Yoga kan zeker wel helpen in dit proces. In een gewone groepsles is dit vaak wat lastig. In een privéles is het zeker wel mogelijk tips te krijgen om je bekkenbodem te versterken en om je buikspieren weer sterk te maken. Heb je hier interesse in? Neem even contact op via mail of telefoon.

 

Gaan de lessen door tijdens de schoolvakantie?

In principe gaan de lessen door tijdens de schoolvakantie, meestal zal een vakantierooster opgesteld worden met een wat beperkter aanbod. In de zomervakantie is er drie of vier weken geen les en in de kerstvakantie is er tussen kerst en oud en nieuw geen les.